főoldal Állati hírekPraktikumÁllatvédelemBulvárBűnügyKépek / Videók
Keresem Találtam Eladok Veszek Örökbeadok Befogadok Tenyésztők Eseménynaptár
Állati hírek

Új adót vetne ki a kutyákra a kormány!

Forrás: Állatportál 2017. május 02., 18:45
Semjén Zsolt miniszterelnök - helyettes és Országos Magyar Vadászati Védegylet elnöke által jegyzett törvénymódosító javaslat többek közt új adóval sújtaná a kutyatartókat. A Kormány nevében az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat más is tartalmaz. Részletek a cikkben!

2017. április 26-án késő délután került benyújtásra a 2016 év elejei Állatvédelmi tüntetés óta ígért (a problémákról ITT, a tüntetésről ITT és ITT is írtunk), illetve egyeztetés alatt lévő Állatvédelmi törvény módosítás. A benyújtó: Dr. Semjén Zsolt, miniszterelnök-helyettes, az előadója Dr. Fazekas Sándor, földművelésügyi miniszter. A törvényjavaslat címe: Az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény módosításáról, amelyet részleteiben ITT olvashat el mindenki.

Zoophilia maradhat és állatvédő civilek nem perelhetnek?

A törvénymódosítás részletesen kitér az állatkísérlettek engedélyezi eljárásának módosításáról és még sok minden másról, sok minden egyébről meg sajnos nem. Például a zoophilia ismét kimaradt a szórásból, pedig 2013 óta ígérik, hogy az itt olvasható petícióban foglaltak miatt is törvényben rendezik e joghézagot, hogy állatokkal történő szex egyértelműen büntethető legyen, ne csak a jelenleg is hatályos jogszabálysértés kategóriában. Erről ITT olvashat részletesen.

A törvénymódosító 13. oldalán a Valamint a 12. § - módosítónál a Hatályát veszti az Ávtv. e) 45-48/C. §-a még tanulmányozzuk részletesen, mert a (48§ (2)- civil szervezetek perindítási jogát érinti és nem teljesen egyértelmű miért veszti az új törvény életbelépésével ez hatályát? Példának esetén, ha egy vadász kilövi a kutyát szabálytalanul, akkor civil szervezet nem indíthat pert ellen? Ennek tisztázása végett keressük az törvénytervezetet jegyzőket, amint választ kapunk természetesen közöljük.


Új adó a kutyásoknak


A törvénytervezet 6. oldalán az ebrendészeti feladatok költségtérítésének módosításai láthatóak, amelynek pontjai így fogalmaznak:

"(2) Az ebtartás helye szerint illetékes települési, fővárosban a kerületi önkormányzat, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat az adott év első napjáig négy hónapos kort betöltött eb után az eb tulajdonosától évente ebrendészeti hozzájárulást szedhet be."
(4) Az éves ebrendészeti hozzájárulás mértékét a tartás helye szerint illetékes települési, fővárosban a kerületi önkormányzat, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat
a) az eb tartási céljának,
b) az eb tartásának állatjóléti és ebrendészeti jellemzőinek (tartási hely típusa, mérete, tartott ebek száma),
c) az ebtartó szociális helyzetének figyelembe vételével állapítja meg, azonban az ebrendészeti hozzájárulás ebenként nem haladhatja meg a hatezer, veszélyes eb esetében a húszezer forintot"

Azaz az új törvény hatálybalépésével hatezer és vagy húszezer forint adót, azaz "ebrendészeti hozzájárulást" vethet ki kutyánként a tartási hely szerint illetékes önkormányzat. Azt nem tudni ki határozza meg mely fajták minősülnek húszezer forintos adózás alá eső "veszélyes" kutyáknak. Amelyek ivaros, vagy ivartalanok esetében is adókötelesek. Igaz a jelenlegi kormány 2012 évi Állatvédelmi törvénymódosítással ebadó néven lehetősségként már elfogadott egy kutyákra vonatkozó adót, viszont azt kevés helyen vezették be és a mostani új elemeket is tartalmaz. Például a kedvtelési vadászok adómentességét a módosítás után bevezetésre kerülő adózás alól és valamiért sok minden kimaradt állatvédelmi résztől eltérően ezt fontosnak tartották bele venni.

A törvényjavaslatot benyújtó Semjén Zsolt mint írtuk figyelt rá, hogy kivétel legyen "Országos Magyar Vadászkamara által kiállított vadászkutya alkalmassági vizsgaigazolvánnyal rendelkező," kutyák. Bár nem teljesen egyértelmű, hogy a kedvtelési vadászathoz tartott állatok miért részesülnek előnyben az egyéb kedvtelési sportokhoz tartott állatokkal, mint például szánhúzás stb. stb. Továbbá természetesen a mentő és segítő kutyák, a rend és honvédelmi szervek kötelékében szolgáló ebek, a "veszélyes" kutyafajták kivételével minden ivartalanított kutya. Kivételek még az ismert tartóval nem rendelkező és állatmenhelyen, ebrendészeti telepen vagy állatvédelmi szervezet gondozásában tartott, valamint az állatmenhely, ebrendészeti telep vagy állatvédelmi szervezet által örökbeadott ebek.

Az adót fizető tenyésztők és a szaporítók közt e tekintetben nem tesz különbséget a törvénytervezet pl. Adó, azaz "ebrendészeti hozzájárulás" nem kell fizetnie a magyarfajtaként regisztrált állatoknak, mindegy azt szaporító tartja-e chip, papírok, oltások, törzskönyv és adó megfizetése nélkül, vagy tenyésztő, aki ezeket mind befizeti az többek közt az államkasszába.

A törvénytervezethez tanulmányt nem láttunk az előterjesztéshez mellékelve, hogy vizsgálták-e ezen új adó ("ebrendészeti hozzájárulás" ) önkormányzati kivetése és behajtása esetén mennyivel szaporodik meg például a gazdátlan ebek száma, ha esetleg a nem felelősségteljes állattartók úgy gondolják, ez már nem fér bele a havi családi rezsibe még éves szinten elosztva sem. Esetleg felelősségteljesek is, akik ezért leadják az állatot az ebtetelepkre. Így nem tudjuk a javaslat készítői vizsgálták-e mennyivel nőnek meg az ebrendészeti feladatok költségei a remélt bevétel növekedéshez viszonyítva például?



Ezzel letudva az ivartalanításai akciók támogatása?


Nem tudni ugyan mennyivel lesz több a kitett és gazdátlan állat, így mennyivel nőnek az ebrendészeti költségek az adónkból működő önkormányzatoknak. A tervezet egy kalap alá vesz a kutya szaporítókat és állattenyésztőket e tekintetben, de legalább pozitívum, hogy a vélhetően gazdátlan állatok számának megugrását hozó új adót, a gazdátlan állatok ivartalanítása költhetik:

"(7) A települési, fővárosban a kerületi önkormányzat, illetve a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat köteles a befolyt ebrendészeti hozzájárulás teljes összegét az ebek ivartalanításának támogatására, az állatmenhelyek és az ebrendészeti telepek fenntartására, állatvédelmi szervezetek támogatására, valamint az ebösszeírás vagy egyéb, az ebtartással kapcsolatos állatjóléti és közegészségügyi intézkedések finanszírozására fordítani."

Természetesen még tanulmányozzuk a megjelent törvénytervezet egyéb módosításait is és a későbbiekben ezekkel is foglalkozunk részletesen. Például az állatkínzás büntethetőségi tételének évszámszerű emelése, hogy teszi hatékonyabbá az állatkínzási esetek hatósági (és vagy nyomozati) felderítését és vádemelési gyakorlatát az eddigiekhez képest? ( Erről statisztikákkal együtt ITT írtunk részletesen) Visszatérünk még az ivartalanítási és a menhelyek állami támogatásban lenne e változás, vagy csak az új adót tartalmazó "VIII. Fejezet AZ ÁLLATVÉDELMI FELADATOK PÉNZÜGYI FEDEZETE 42. §" rendelkezik róla a módosítóban témakörrel is természetesen, ahogy ígértük. Korábban az állatvédelmi törvény módosítás egyéb problémás területeiről ITT írtunk. Folyt köv.

UPDATE (friss) Új adó a kutyásoknak, rosszabb állatvédelmi törvény? Tüntetés lesz cikkünket ITT olvashatja

Törvénytervezet: ITT
Petíció: ITT
Módosítás problémás területei : ITT
Kevés nyomozás indul állatkínzási esetekben: ITT
Állatvédelmi tüntetésről írtunk: Többek közt ITT
Az állatszex hazai szabályozásáról: ITT

UPDATE: Meghátrált a kormány, visszavonták a tervezetet!

Ha a cikket érdekesnek találta, ossza meg ismerőseivel! Látogasson el az Állatportál.hu facebook oldalára is, és nyomjon rá tetsziket. Nem bánja meg!
Hozzászólások -

Az oldalon megjelenő felhasználói kommentek nem feltétlenül tükrözik az Állatportál.hu véleményét. Amennyiben kifogásolható kommentet lát, kérjük jelezze nekünk azt a helpdesk@allatportal.hu címen!